OHBULAN! - Laman Socialtainment Malaysia

berita

Latest Posts

Bergaduh Dengan Guru, Ini Sebab Ibu Bapa Harus Lebih Peka Tentang Aktiviti Sekolah Anak

July 26th, 2016 | by Hanan Mansor | 0 comments
Kini Trending

coverhrisokan

Tugas guru di sekolah bukan sahaja mengajar, tetapi ‘mengawasi’ murid-murid di sekolah. Merekalah ibu bapa kepada anak-anak kita ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Sebab tu sesetengah ibu bapa bertindak sewenangnya menuding jari kepada guru-guru jika sesuatu yang tidak diingini menimpa anak mereka di sekolah.

Isu pertelingkahan ibu bapa dengan guru-guru sekolah bukanlah sesuatu yang baru. Ini perkara penting yang sering dipandang enteng. Mengapa agaknya masalah ini terjadi dan apakah langkah yang perlu diambil oleh ibu bapa untuk mengatasinya? Ikuti perkongsian berkaitan perkara ini oleh saudara Irmanyadi Idris.

Read More   Leave a Comment (0 comments)

‘Kalau Balik Negara Saya, Mesti Kena Bunuh’ – Berjumpa Warga Rohingya Di Klinik, Wanita Ini Sayu & Tak Sangka…

July 26th, 2016 | by alyas | 2 comments
Gaya Hidup

 

ro3.1

Kita sangat bertuah kerana negara kita sekarang masih aman. Tak bergolak macam negara Asia Tengah atau tempat yang lain. Walaupun ada ketikanya beberapa isu besar berlaku dalam negara kita, masih kita mampu keluar dan bekerja macam biasa.

Kali ini, kami nak share dengan korang pasal pengalaman gadis ni berjumpa dengan warga Rohingya. Mungkin pada sesetengah orang, pengalaman ini biasa. Tapi hakikatnya, masih ramai yang susah dan hidup melarat di rantau orang macam warga Rohingya ni. Jom baca!

Read More   Leave a Comment (2 comments)

Kenapa Hak Kanak-Kanak Berbakat Seni Dibiar? – Luahan Wanita Ini Cetus Rasa Sayu Netizen

July 26th, 2016 | by alyas | 0 comments
Kini Trending

budak1.1

Kalau sebut bab kerjaya, semua memandang tinggi kepada kerja doktor, peguam, pensyarah, engineer dan lain-lain lagi. Kalau sebut kerjaya penulis buku, pelukis komik, chef, semua tu macam kerja kelas kedua ketiga. Orang kita ni selalu double standard. Padahal, yang kerja ‘kelas kedua ketiga’ nilah lagi kaya dari kerjaya lain. Ada yang boleh beli rumah besar dengan cash, kereta, hartanah, semua boleh beli tanpa guna loan bank pun.

Sepatutnya, kanak-kanak yang berbakat seni perlu diajar dan dibentuk dengan baik. Dah memang semua orang ada kelebihan masing-masing, jangan pulak kita mak ayah yang paksa diorang ikut kehendak kita. Esok dah besar, andai tak menjadi, kita pulak yang menyesal. Jom baca luahan hati wanita ini.

Read More   Leave a Comment (0 comments)

Didik Lelaki Untuk Cegah Gejala Sosial, Pentingnya Ibu Bapa Akrab Dengan Anak Lelaki!

July 26th, 2016 | by Hanan Mansor | 0 comments
Kini Trending

coverp

Bila anak melangkah ke usia remaja, tidak dinafikan semakin wujud jurang komunikasi dengan ibu bapa. Apatah lagi jika ibu bapa sibuk bekerja dan anak-anak sibuk dengan rakan-rakan sebaya. Maka banyaklah aktiviti anak-anak diluar rumah yang tidak diketahui oleh orang tua.

Cerita yang dikongsikan ini agak rare dengan situasi zaman sekarang, iaitu anak lelaki rapat dan boleh bersembang dengan bapa seperti kawan! Pendekatan ini boleh membanteras gejala sosial seperti seks luar nikah yang kian berleluasa, kerana dengan sering berkomunikasi dengan anak lelaki dapat mendidik mereka supaya lebih peka dengan tuntutan agama. Ayuh contohi!

Read More   Leave a Comment (0 comments)

Cara Doktor Berbangsa Cina Sambut Kelahiran Bayi Pasangan Muslim Ini Pasti Buat Anda Kagum… Respect!

July 26th, 2016 | by Hanan Mansor | 4 comments
Kini Trending

coverdoc

Detik-detik seorang wanita melahirkan anak adalah paling cemas. Oleh itu, sangat penting bagi doktor dan jururawat yang sedang bertugas untuk bersikap tenang walau berhadapan dengan apa jua risiko ketika menyambut kelahiran.

Ini kisah seorang doktor lelaki berbangsa Cina yang penuh sifat humor dan ketenangan ketika mengendalikan proses kelahiran. Tersenyum admin baca cerita ni, boleh bayangkan betapa tenangnya situasi di wad bersalin tu dengan kehadiran doktor seperti beliau. Walaupun bukan beragama Islam, lihat beliau attend pesakit Muslim bersalin. Kagum!

Read More   Leave a Comment (4 comments)

Jaga Ibu Tua Penghidap Stroke Tapi Dituduh Ambil Kesempatan Oleh Adik-Beradik Lain… Kejam!

July 26th, 2016 | by Hanan Mansor | 3 comments
Kini Trending

coveribu

Seorang ibu boleh jaga sembilan orang anak, tapi sembilan anak belum tentu boleh jaga seorang ibu. Ayat tersebut bukanlah sekadar kata-kata pujangga, tapi benar-benar terjadi dalam kehidupan realiti.

Cerita ini dikongsikan oleh salah seorang pembaca OhBulan! di ruangan inbox kami. Katanya, bila terjadi dalam keluaga sendiri barulah benar-benar terasa peritnya. Ibu tua yang menghidap angin ahmar (stroke) tidak dipedulikan oleh anak-anak yang sudah dewasa dan berkerjaya.

Mujur ada seorang anak perempuan, dibantu oleh suaminya yang menggalas tanggungjawab menjaga dan menguruskan ibu tua tersebut. Namun apa yang dibalas oleh adik-beradik lain adalah perasaan buruk sangka. Ayuh ambil iktibar daripada kisah ini agar kita semua lebih menghargai insan bergelar IBU!

Read More   Leave a Comment (3 comments)

Top Posts This Week