berita

Apabila Artis Jahil Agama

April 4th, 2012 | by M | 41 comments
Isu & Kontroversi

Apabila Artis Jahil AgamaTak kisah apa jenis kerjaya yang anda ceburi, ilmu serta didikan asas agama merupakan perkara yang wajib dijadikan pegangan bagi setiap umat Islam. Cuma, apabila seseorang itu menjadi artis, segala tindak tanduknya akan menjadi perhatian orang ramai pula.

Akur dengan situasi sebegini, artis sepatutnya lebih sensitif dengan isu berkaitan agama, atau kalau kurang pandai, sepatutnya dia mencari seseorang yang arif bagi mendapatkan khidmat nasihat.

Apa yang terjadi di sebuah majlis pernikahan seorang artis baru-baru ini menyentuh sensitiviti segelintir orang yang perasan dengan kejahilan artis ini. Sebenarnya, niat artis itu untuk mendirikan rumah tangga memang dialu-alukan dan menjadi berita gembira bagi seluruh peminat. Tetapi, sayang 1000 kali sayang apabila artis ini tidak menutup aurat ketika melangsungkan majlis pernikahannya di sebuah masjid yang bertempat di sebuah bukit.

Lagipun, majlis pernikahan tempoh hari merupakan pengalaman kali kedua buat artis ini. Dah tua sangat sampai boleh terlupa ke? Yang peliknya, tiada ke ahli jawatawankuasa masjid yang menegur pemakaian artis ini, atau malu nak tegur sampai biarkan je perkara sebegini terjadi?

OHBULAN! membelek beberapa lagi keping gambar pernikahan artis itu dan mendapati kesemua rakan artis yang hadir pada majlis pernikahannya menutup aurat. Nasib baik mereka tahu menghormati kesucian rumah ibadah!

Foto Sekadar Hiasan.

M

M

Founder OHBULAN! yang kini bergiat secara serius dalam industri media & pengiklanan. Beliau membantu para klien mencapai pelanggan yang berpotensi melalui kempen pengiklanan secara menyeluruh dan berkesan.

41 Comments

  1. izharrashid says:

    azza elite kot

    (0)
  2. mizz fad says:

    dah tahu siapa..saya tahu, saya tahu..bukit mana pun saya tahu..saya pun perasan hal ni..saya pun rasa pelik juga..hoepfully ini pengajaran buat si A..jangan dia lupa lain kali masuk masjid pakai skirt pulak kan

    (0)
  3. Suzierahman says:

    Azza erk. Doa moga die sedar kesilapan die.

    (0)
  4. tak suka artis hipokrit says:

    ye betull..azza….nk wat kt masjid, tp xtau adab….nmpak sgt xpnh g masjid….sadis!!

    (0)
  5. whatever... says:

    Azza la tu…

    (0)
  6. zat says:

    azza elite la nie.. erm.. nak kata jahil kang marah, padahal kawan2 dia yang lain boleh jer pakai tutup elok. yang nampak ketara die dan cik ta kita tue ha..
    agak-agak la, x payah la nak pakai dedah dada, jarang-jarang. x pakai tudung..
    kadang-kadang manusia perlu bersifat hipokrit dalam bab beragama ini bila melibatkan kewajipan.. sampai masjid pun masuk x der adab mcm mane? nie ker namenyer diri islam? soal kat luar.. sendiri jawab la nnt.. ini dah terang2 masuk rumah Allah.. tetamu Allah.. macam tue ker caranya nak mengadap Allah nanti? kain kafan pun tutup semua yer x?

    (0)
  7. pinpin says:

    aza elite la tu..
    hahahahha

    (0)
  8. taniesya-falisha says:

    tu la psal skrg ni kebanyakkan tok kadi xberapa suke kalo wat pernikahan kt masjid…takut pengantin atau tetamu jahil brpakaian mendedahkan aurat….pernikahan itu majlis yg amat suci, xpyh beria-ia, cukup sekadar bebaju kurung putih, hiasan sederhana dan tudung menutup aurat…ni nak sulam2 bagai tu yg trpaksa dedah2 takot nty xnmpak…

    (0)
  9. ish ish ish says:

    benda dah jadi…pas ni harap2 kalau ada artis2 nak wat nikah kat masjid, pakaila tudung, jadikan majlis azza ni satu pengajaran. Kalau tak buat je kat umah, nak pakai cam mana pun takpe. Sedey gak sebab takkan dlm keluarga si Azza ni takde org tua2 yg menegur. Wallahualam.

    (0)
  10. sokong muzik says:

    azza eh?

    (0)
  11. hehehe says:

    aku blh agak jwpn yg dia ks nanti” sy pakai bertemakan majlis…dah majlis nikah saya takkan nak pakai bj kurung putih sesaja…nanti org kata saya tak mampu…n kalo saya hanya pakai tudung time akad nikah nanti org kutuk kata saya hipokrit time nikah jer pakai tudung…jd saya pakai selendang…kan ada artis lain pun pakai selendang ms pegi masjid tuk adik dia kawin…”

    (0)
    • zetty says:

      biarlah org nak ckp hipokrit sbb nikah jer pakai tudung.. janji adab kita dengan allah lg penting.. adab kita sebagai orang islam.. jangan nama ker islam

      (0)
  12. wawa says:

    aku sokong ngn pndgn taniesya

    (0)
  13. Lagubestbest says:

    Sedih. Rasa nak marah, tp rasa kesian gak. Kalo dalam masjid pun xnk ikut perintah Allah, nampak sangat la berani dan biadap nye menentang suruhan Tuhan. Mohon Allah beri hidayah pada semua orang.

    (0)
  14. tamu says:

    dunia akhir zaman. lihat lah kebesaranNya http://www.pixelworks.com.my/

    (0)
  15. Tuan tanah says:

    Sah Azza Elite!!! blh dikatakan agak keterlaluan sbb berpakaian dedah dada n rambut… next time hormat sket kesucian rumah Allah!

    (0)
  16. memey says:

    dulu masa nak kawen mak andam penah cite diorang mak2andam seme kena sound ngan tok kadi kalau nikah kat masjid tak pakai tudung

    (0)
  17. Jibraun says:

    Aku rasa tindakan artis tuh bagus sebab secara terang-terang dia menunjukkan dia tak takut kepada Allah s.w.t. Bukan macam sesetengah orang yang takut kepada manusia bukan kepada Allah. Masuk masjid pakai tudung or nak sejukkan hati mak bapak or sedara mara, lepas nikah dan hari kebiasaan bukak tudung balik. Sedangkan kita akui Allah s.w.t nampak kita di mana sahaja.

    (0)
  18. anak klang says:

    tak sensitif sebab tak mengamalkannya…. faham2 jelah

    (0)
  19. wiwitt says:

    ok ohbulan, bole delete post ni.. azza suda warning dkt tweeternye… delete sblm kul 5ptg ni 06/4/2012 :)

    (0)
    • feewwit says:

      takat worning ape lah sgt,dia bknnye blh saman blog ni..kuekuekue..gamaknye kalo dia failkan saman,lawyer pon xnk amek kes dia..confirmm x akan menang.. :)..

      (0)
    • taniesya-falisha says:

      sya rasa xperlu la delete..lgpun ohbulan x mention siapa wlaupun kita dah boleh teka, dia yg terasa sbb dia buat salah…ini soal agama…teguran ohbulan ni utk semua, bkn artis sahaja, knp ohbulan tegur, sbb org kita suke ikut cara artis…….biarla post ni jadi satu tamparan kpd sape2 yg x terfikir “kena pkai tudung rupernyer dlm masjid?”. come on…bkn dlm masjid saje dik non ooii…..

      (0)
  20. Ryn says:

    Mcm mana la hal besar mcm tu blh ckp silap. Bodoh gile, dh terang2 kau kt masjid kepala x b’tudung dgn baju luas nampak dada. Ada jgk manusia mcm ni. Klau dh dia lupa ahli family @ ajk masjid @ imam x tegur ke???

    (0)
  21. dhh says:

    c Azza nak ikut artis2 di Indonesia mcm KD dll nikah d masjid tanpa tutup rambut… takper lah…mungkin Azza jrg pergi masjid,dia kurang pasti ADAB2 tertib di Masjid dan surau2… kesian yer Azza.. lain kali jgn lupa ok?

    (0)
  22. bakal suami says:

    apsal la si suami x tegur bakal bininya tu bab aurat? sedarkah ko wahai suami dosa bini ko tu ko yg akan tanggung sesok, jgn tau nk kawin jer ilmu agama pon kena amik tau jg beb..

    (0)
    • AZZA SENDIRI MINTA KENA KUTUK says:

      MACAMANA LAKI DIA NAK TEGUR…KAN BUDAK MUDA TU…
      LAKI DIA SENDIRI LEGONG!
      ASYIK KEJE BZ NAIK TURUN KAPAL TERBANG…
      :))

      (0)
  23. Persatuan Penduduk Taman Desa says:

    sudah sampai masanya mana-mana pihak jawatankuasa atau pengurusan institusi agama islam khususnya masjid bertindak tegas dalam isu terlarang ini. kenapa hanya warga asing yg diarahkan memakai jubah apabila melawat ke masjid negara @ putrajaya ?

    (0)
  24. Jamaluddin says:

    sudah sampai masanya mana-mana pihak jawatankuasa atau pengurusan institusi agama islam khususnya masjid bertindak tegas dalam isu terlarang ini. kenapa hanya warga asing yg diarahkan memakai jubah apabila melawat ke masjid negara @ putrajaya ?

    (0)
    • AZZA SENDIRI MINTA KENA KUTUK says:

      BAIK JAWATAN KUASA MASJID,IMAM YG NIKAHKAN DAN YG MENYAKSIKAN PERNIKAHAN TU TAPI TAK TAHU NAK MENEGUR PUN SAMA2 LEGONG!
      HARAP BUAT KESEDARAN KITA SEMUA,,

      INGAT LAH KITA NI MASUK KE RUMAH ALLAH TEMPAT YG SUCI…
      JADI TAHU2 LAH JAGA ADAB….
      MASJID KAN RUMAH IBADAT ORANG2 ISLAM…
      JANGAN LAH NAK IKUT BUDAYA AGAMA LAIN…

      (0)
      • org jahil says:

        orang zaman sekarang x berani tegur depan2..berani tegur melalui blog je..x pun ckp belakang..

        (0)
  25. org jahil says:

    sokong muntzic….klu ye pun dia jahil x yah la nak beritahu satu dunia..x baik mengaibkan org.terang2 ko pun jahil..

    (0)
  26. cik ita says:

    bagus penulis ni tegur artis..mesti sembahyang tak tinggal.. kan penulis tak jahil kan??

    (0)
  27. erm , mmg azza elite . tp dia dh minta maaf

    (0)
  28. Akus says:

    aku tau sape..azza elite lh tu..memg x patut..nk bergaya smpi terdedah2 tu x kena gaya lh cik akak oi!!masjid tu..klu x malu dgn org malulah skit kt ALLAH yg melihat majlis kamu tu…

    (0)
  29. Futures says:

    ramai kater azza

    (0)
  30. zaira says:

    al kesah nyer ..tak kan tak tahu kot..masuk masjid kalau tak tutup semua ..pakai ala ala siti nurhaliza pun ok jer….
    dah salah mintak maaf senang ..jer ek ..sering kali bila orang tegur ..”” dok selalu kata ader ku kesah orang kata lantak lah”’ ..bila dah kena hemtam ..sendiri mau ingat lah keng….tak kan tak tahu rule and rugulation dalam masjid…orang asing pun masuk pun kena tutup kepala ni lak orang islam …tu lah dia..bukan artis jer ..orang tua separuh abad pun pun kalau berpakaian tak fikir ..masyarakat memandang …kite tak boleh bercakap “” lantak lah apa orang nak cakap ..”” .boleh jer pakai apa saja tapi tgk pada umur jugak lah …lagi satu Datin Maria arsyad..mgm ko tu lawa ..badan dan tua meletup lagi tapi ..bab rambut ..dah nak masuk alam 50 an 60 an ..ni orang kata kalau tak pakai lah tudung ..tutup sikit rambut pakai selendang pun ok jer ..ni rambut dah macam tikus masuk air …..kuyup ..pun nak ..vouge gak …hahahah heran ..heran heran…

    (0)