Cara Mudah Buat Benih Strawberry & Tanam Sendiri Di Rumah. Tak Payah Pergi Cameron Highlands Lagi - OHBULAN!

berita

Cara Mudah Buat Benih Strawberry & Tanam Sendiri Di Rumah. Tak Payah Pergi Cameron Highlands Lagi

March 7th, 2017 | by Wan | 10 comments
81.8K
reads
33.2K
shares
Gaya Hidup

ohbulanstrawberry

Selain ingin menikmati keindahan ladang teh yang menghijau dan udaranya yang segar, ramai yang ke Cameron Highland sebab nak makan strawberry murah! Betul tak?

Tapi korang tahu tak sebenarnya korang boleh buat benih strawberry dengan mudah dan tanam sendiri. Jom tengok perkongsian menarik Asri Meris ini. Mudah!

Keringkan buah

ohbulan1

Kupas kulit strawberi & letakkan di atas kertas tisu. Keringkan selama beberapa hari. Jemur dalam rumah je. Seeloknya guna strawberry tempatan je untuk jadikan benih.

Benih akan kelihatan

ohbulan2

Selepas beberapa hari, akan kelihatan benih. Asingkan benih dari kulit perlahan2. Sekiranya betul2 kering, biji benih akan tanggal sendiri.

Pokok mula naik lepas 3 minggu

ohbulan3

Selepas 3 minggu ditanam, ini hasilnya! Dan…

Siap untuk dimakan!

ohbulan4

Tanam d balcony. No direct sunlight. Hanya dapat cahaya matahari pagi smpai jam 11 pagi. Siram sekali ja sehari..

Sumber : Asri Meris

10 Comments

  1. Ed Warren says:

    wow pasni boleh lah aku jadi tokey ladang strawberry. pastu sapa nak gi tengok buat strawberry kat ladang aku, aku caj dia RM80 sekepala.
    tapi korang jangan kata aku zalim, budak 5 tahun ke bawah aku tak caj, diorang cuma perlu jadi pemetik buah je kat ladang aku hari tu (no gaji). kiranya bebudak tu bayar dengan tenagalah.
    pemurah kan aku ni, hehe

  2. Tsar says:

    Anggur yg tanam kt cuaca biasa2 kalau kita makan rasa masam terlebih dr anggur cuaca sejuk, so strawberry ni pun cer tunjuk berapa ramai dh berjaya tanam dlm cuaca biasa siap berbuah bagai sampai tak perlu nk gi cameron highland dh. Haha

    • Norluksika says:

      Keenakkan buah strawberry dari cameron highlands
      Kelazatan buah strawberry yang tiada tandingannya
      Strawberry merah, manis, masam, kecil, besar dan banyak lagi
      Pastinya menjadi pilihan anda setiap masa
      Edaran eksklusif…