'Hijrah Ke Islam Satu Keputusan Yang Betul'- Kisah Cinta Mat Saleh & Gadis Muslim Ini Pasti Buat Anda Kagum - OHBULAN!

berita

‘Hijrah Ke Islam Satu Keputusan Yang Betul’- Kisah Cinta Mat Saleh & Gadis Muslim Ini Pasti Buat Anda Kagum

March 14th, 2017 | by Ash Nordin | 30 comments
184.7K
reads
43.3K
shares
Kini Trending

1

Pasangan Mat Saleh dan gadis Muslim ini jadi perbualan pengguna media sosial baru-baru ni. Ingatkan mereka ni pasangan kekasih, rupa-rupanya dah berkahwin dan sekarang ni tengah tunggu cahaya mata pula. Tengok foto-foto di Instagram lelaki yang bernama Michael ni memang sweet dan penyayang orangnya.

Tapi macam mana Michael boleh sangkut dengan gadis Muslim ni? Apa yang membuatkan Michael untuk ambil keputusan untuk berkahwin dan berhijrah ke agama Islam? Ini kisahnya.. Bagus betul Michael ni.

Semuanya terjadi dengan tidak sengaja

Screen Shot 2017-03-14 at 1.09.55 AM

Sesetengah orang masih pelik dan ingin tahu bagaimana saya dan Adin berjumpa. Jadi ini kisahnya. Pada 2015 saya telah mengembara ke Asia Tenggara dan berfikir betapa bertuahnya dia jika dia dapat merasai pengalaman suasana ketika Ramadan bersama keluarga Muslim tempatan. Selepas membuat carian di laman sosial media, dia terjumpa Adin dan saya menghantar pesanan kepadanya. Apa yang mengejutkan, Adin dengan pantas terus membalas mesej saya dan menjemput saya untuk tinggal bersama keluarga Adin di Medan (Indonesia) selama 3 hari, di bulan Ramadan. Malah bukan sahaja saya tinggal selama 3 hari, saya menetap di sana selama 3 minggu. Dan pada ketika itu bermula segalanya.

Budaya tidak jadi masalah

Screen Shot 2017-03-14 at 1.09.25 AM

Dia dari Indonesia dan saya pula dari negara Belanda. Kami membesar di tempat yang berlainan budaya, tapi ia tak bermaksud kami hadapi masalah budaya dalam perkahwinan kami. Saya cintakan dia kerana dia Adin dan dia sayangkan saya kerana saya Michael. Bangsa kami, warna kulit dan tempat di mana kami membesar tiada kena mengena dengan perkara itu (masalah budaya). Sebenarnya perkara itu mendatangkan kelebihan untuk kami! Kami ada banyak perkara untuk bertukar pendapat dan beri tunjuk ajar. Dan, pada masa akan datang kami akan dikurniakan cahaya mata.

Ada keluarga angkat di KL dan Jakarta

Screen Shot 2017-03-14 at 1.09.46 AM

Selama saya pergi mengembara, saya tidak pernah bermalam di hotel atau hostel. Saya selalu tinggal bersama keluarga tempatan. Saya sangat bersyukur saya dapat pengalaman dan peluang yang unik untuk hidup bersama keluarga tempatan di 60 negara.

Kebanyakan keluarga angkat saya di Indonesia dan Malaysia adalah keluarga Muslim. Mereka tidak pernah bertanya kepada saya mengenai berhijrah tetapi mereka tunjuk bagaimana mereka jalani kehidupan sebagai seorang Muslim.

Itu membuatkan saya lebih mahu belajar dan ingin tahu lebih mengenai Islam dan sebab itu saya buat keputusan untuk ambil kelas agama Islam di masjid tempatan (Kuala Lumpur dan Jakarta). Walaupun saya menghadiri kelas tersebut, saya masih tiada niat untuk berhijrah. Guru saya sangat memahami dan niatnya ingin menunjukkan lebih mengenai Islam. Selepas beberapa minggu proses perbincangan, belajar membaca Quran dan solat, saya tahu berhijrah ke Islam adalah satu keputusan yang betul dalam hidup saya.

Sumber: Instagram @starringyouworldwide

30 Comments

  1. Anti indon says:

    Jdoh..mmg x knal org tu hdung kemek ke,wrna kulit hitam putih ke.jnji Allah..tp brtuah la minah indon tu dpt jodoh org putih.jgn tkat kwin je..tnggungjwab ko tuk bntuk lki ko jd muslimat baik.

  2. wekkkkkkk says:

    Belanda dan indonesia sudah sebati semenjak zamn penjajahan di indonesia.
    Org indonesia mmg byk kwin + dari dulu2, sbb tu byk yg lawa -lawa.. Tapi yg lawa tak byk dtg sini M’sia. Yg dtg tu kt M’sia bkn yg lawa. ..yg ….

    M’sia ni baru2 je dlm 20 tahun ni kot ada kawin +.. Sbelum tu “parents sini” mmng X mengalakkn kawin + dri luar tmbhan lagi jika bkn Muslim. Tapi disbbkn “fedup”dgn perangai anak2 llaki melayu skrg ni yg suka buat tahi mata, pilih keja, x brtnggungjawb..(bkn semua, tapi lebih dari 50 % mcm tu)..sbb nilh ” pompuan yg status jnda, balu, dan dara pun ada kawin org luar.
    So, jgn salahkn pompuan…

    • kaki tabur says:

      bangla nepal banyak lagi warga asing..ko nak pilih yang mana???

      • wekkkkkkk says:

        tak nk pilih dah, lki aku asal dri lembah swat…smpadan Afganistan,…kawasn taliban…tapi bkn taliban…ya

    • Diana says:

      Hahaha btul tu mmg ni tjadi Kat sy pon. Paling best yg sy dpt laki kaki kikis ksian sy? Tgok org lain tu okay Je dpt yg baik2, ape bleh buat X de jodoh sy dgn laki melayu meskipun mak sy halang sy pd awalnya. Doakn majlis kawin ?? sy bjln lancar dlm 2 bln lg ye aminn…

  3. Belacan says:

    wah..hansem la dn lawa…berutung la..nnti anak msti lawa..klau dpt anak..kalau x mau..kasi sama kita boleh tak.
    Tolong ya…bolh ka..

  4. lain clear says:

    romantik la llaki tu..mcm jeles je ni..

  5. liribon says:

    mahathir tua celaka

  6. alis says:

    kalau kawin dengan african takde plak nak masuk ohbulan bagai

  7. Krik..krik says:

    Lawa???tang mne lwa???cer cite ckit.

    • xXx says:

      pompuan yg kawin gn omputeh dlm citer ni x lawapun, cuma muda, bila muda lawalah..
      yg byk lawa tu plakon je..tpi x tau lah, jika mekap je lbih2…
      yg lain dedak22 je..x lawa..
      mana2 klau kwin cmpur mestil lawakln ank dia….tmbhn omputeh..

  8. Me n you says:

    Ooo…igt org melayu betul…mat saleh mmg suka kawin indon…emmm fhm2 je lah…tpi mmg dh tertulis jodohnya…tahnia mat dan dgn isteri..!!

  9. Root says:

    awal2 je tu bahagia, lepas dapat anak berbakul, si mat saleh ni mesti akan balik ke negara dia

    • fromthe_truestory says:

      x pa la..yg penting dpt anak hsil dri kwin ni, lagi parah jika laki dia x nk anak….gugurkn je..atau mkn ubat je…kita pikir sndiri lah…bila tua…habukpun tarak…
      klau ada anak, x kiralh bepe, klau dia tingglkn, ada juga kisah lalu dgn bekas laki., ini ha anak2 aku gn bekas laki omputeh tu.
      Klau x ada..tengok gmbr bkas laki je buat apa…

  10. wekkkkkkk says:

    wekkkkkkkkkkkk

  11. Relaks r says:

    Kelebihan orabg indon dorg sgt ‘warm’ ramah tamah.. Even cleaner ko rse slesa brborak.. Hdup brjiran dgn dorg pon ok.. Caring.. Tp kalo dye da naik kaya.. Mat aihhh.. Bongkak xigt asal usul.. Hahaha.. Lg 1 dorg jenis menghalalkan cara.. Halal haram belakang cter.. Kje mkn ngn cina.. Sembelih x smbelih.. Xde hal.. So org melayu igt kdai mlayu.. Jd maid org cina.. Ptong babi.. No hal.. So xheran la dorg kawen cmpur ngn org putih.. Agama pon langgar xdehal… Itu hal dorg la..

    • kaumkaukaumkau says:

      btul tu releks r , ada lak pkerja indon tu yg bkerja di kdai cina..siap jual buahan + lagi dlm bkas plastik terang tu..mmang la buah halal sehalalnyer, tpi tangan indon yg potong atau Tuan, masuk dpur pegang yg harm..mana kita tau..so, aku klau nmpk buahan di kedai tu “haram”tak kn beli.

      Kang bila kita komen..ada yg kata berbagai2 ‘mazhab la pulak”. klau dh haram..mamng haram.
      apapun diaorg mmang pandai “mendram”…

    • semut merah says:

      tak semua cam tu..

  12. Suraya says:

    Cinta tak mengenal bangsa dan budaya :)
    Alhamdulillah saya juga bertemu jodoh dengan seorang lelaki berbangsa Inggeris.
    Memahami sikap masing2 dan saling menghormati antara satu sama lain dari segi budaya yang berbeza.
    Menerima segala kekurangan dan kelebihan dalam diri .
    Insha ALLAH bahagia dunia akhirat :)

  13. nyampah says:

    nak bgi tau la lki akupun ing…cm bangga je..mana yg ada suami negro, bngla selain ing…x ada komen ke…
    kurang2 bagi tau la apa kbaikn diri mereka slain ing..

  14. phui says:

    Jackpot la mat/minah indon kawen dgn orang luar.

  15. lily Antwerpen says:

    Kisah kt atas tu Dah jodoh dia la kot , tapi biasenye mat saleh yg hemsem2 kawen pompuan indon yg hodoh2 aku berani ckp 99% kawen terkena ilmu indon .. bkn secara natural jatuh cinta tapi cara ilmu bomoh2, mmg terbukti bkn menuduh or nak jeles ke ape ke ! nak jadikn cerita 5 bln lepas aku dijemput ke majlis mkn2 komuniti org2 indon bersama kwn aku tu org malaysia gak ,sempat la berborak2 ngan org2 indon ramah2 gak lah dlm sembang2 ade 2 org indon tu kami saje2 tanye mcm mane ko blh kawen ngan laki ko tu ? ( mat belgium ) yg sorang jwp baru kenal seminggu laki dia dah angau2 gile ajak kawen lepas kawen terus ikot laki blk belgium , yg lagi sorang indon pon cerite , lagi pelik dia punye cerita baru kenal laki dia sebulan kt intenet guna bahase tgn jea sbb dia tak reti ckp english / dutch / french ( skang dia ckp dutch dah berbuih dah klh aku huhuhu ) tak lame lepas tu laki dia sanggup terbang gi indonesia jumpe dan terus kawen then bwk blk Belgium !!kesimpulan nye aku skit tak terkejut sbb dah biase dgr , kwn aku tu jea yg terkejut sampai menganga mulut !!! huhu

    • kaumkaukaumkau says:

      stuju sgt2..dari..ko, aku dh ckp kt atas tu…

      • kn says:

        Indon kalo tak guna ilmu bomoh bkn indon ler , bkn semua tapi kebnykkn nye kwen guna bomoh ! mostly mat saleh mt saleh ni suka berseronok2 bertahun2 hidup ngan partner tapi de nikah2 sbb tak suka terikat ( berkomitmen) last2 bile jumpe indon dan2 nak nikah terus !!! nmpk benor !! bkn kerana layanan terbaek indon ke ape tapi dah terkena ilmu pengaseh terpower !!

  16. fromthe_truestory says:

    Kalu nk citer byk bb “mendrem” INDON ni….tapi masa dh kul 5.30pm aku nk balik rmh.

    Org putih mana tau ada “mendrem” kat minuman ke, makanan ke, hembusan ke..apa yg mereka tau…sapuje/ makan/ minum jelah…

    lpas tu meroyan, gila sampai sewel ingt INDON2 yg dh sewelkn dia..